Portal2
Jedničku Portalu už máme jistě všichni dávno za sebou, zhltli jsme ji jako kus dortu a hladoví čekáme na přídavek. Vždyť tato hra dokázala nemožné, vytáhla na světlo a znovuobjevila žánr opomíjených logických her a připoutala k obrazovkám všechny – přítelkyně, úředníky, maminky i zatvrzelé nehráče. Co dokáže dvojka?
Portal 1 mnohonásobně předčil očekávání jak vývojářů, tak kritiků, a vyšvihl vysoko přes osmičku v hodnoceních všude po světě. Vlastně jediné negativum, které znělo na adresu hry unisono ze všech stran, si stěžovalo na krátkost hry. Dvojka si z toho bere ponaučení a 9. února se objeví na pultech jako plnohodnotná čtyřnásobně dlouhá hra ve velké krabici.
Nejvýznamnější novinkou nového dílu bude bezesporu podpora co-op hraní i přes internet s živým kamarádem (nebo kamarádkou). Vývojáři ve Valve se ale nevydali jednoduchou cestou zrecyklování singleplayeru s dalším hráčem v patách, ale vytvořili novou stejně dlouhou kampaň pro dva hráče, kteří na sebe vezmou podobu roztomilých robotů. Ostatně jinak by to ani nešlo, protože přítomnost dvou Portal Gunů a dvou mozků najednou natolik rozšiřuje možnosti hry, že obtížnost musela jít rapidně nahoru.
Ale ani v singleplayeru nebudete sami. Opět hrajete za starou známou Chell z prvního dílu a společnost vám bude dělat Wheatley, jedna z kulatých součástek umělé inteligence GLaDOS. Ano, to ta vás v jedničce vedla do záhuby. Wheatley má kromě britského přízvuku schopnost ovládat herní terminály a k dispozici baterku, která se bude velmi hodit v temných prostorách.
Zdaleka největším přínosem nového dílu budou bezesporu nové prvky v herním prostředí. Zatímco v jedničce jste se proháněli portály, sem tam stiskli tlačítko nebo sťouchli do turrretky a vesměs se nic moc nedělo, ve dvojce bude celá škála nových možností. Předně nás čeká mnohem zajímavější prostředí, jelikož se hra odehrává sto let po událostech jedničky ve stejných laboratořích, což otevírá prostor pro fantazii vývojářů, aby nám ukázali, jak se zub času zakousl do původně sterilně čistého prostředí.
Čekají nás ale i kompletně nové výzvy. Jednou z nich jsou laserové paprsky, které do herního prostředí přidají koncepci obvodů. Bude je totiž možno přesměrovávat pomocí speciálních kosteček a častým úkolem bude propojit začátek paprsku s jeho přijímačem na druhé straně místnosti. Portály a kostičky s sebou! Z podobného soudku jsou také projektované mosty, které někde začínají, onde končí, ale pomocí portálů je můžete snadno prodloužit, kam jen oko dohlédne a přejít tak například nad ničivými plameny. Rovněž nás čekají vymršťovací plošiny pro pohyb nahoru nebo do dálky nebo pulzující prstence, které ve svých útrobách umí vzdorovat gravitaci a nechat volně plout a přenášet předměty. A taky distribuční potrubí z jedničky, které bude nyní ohromnou silou nasávat vzduch stejně jako všechno, co mu předložíte.
Nejvíce diskutovanou novou fíčurou je ale úplně jiná věc, tekutiny. Budou se vyskytovat ve hře ve formě obrovských kapek padajících z distribučních kanálů a kamkoliv je portálem prohodíte, dají tomuto povrchu speciální vlastnost. Zatím jsou oznámené dva typy těchto tekutin, přičemž vývojáři nenápadně naznačili, že se můžeme těšit a na další. Oranžová barva zajišťuje absolutně hladkou a kluzkou plochu, na které každým pohybem raketově zrychlíte, modrá dodává povrchu trampolínovou odrazivost, a při každém dopadu vás vymrští zpátky do protipohybu.
Často jsou vývojáři konfrontování s otázkou, jestli tyto nové prvky neuškodí image Portálu jako jednoduché snadno uchopitelné hříčce, ale nemusíme se ničeho obávat. Hra bude dost dlouhá na to, abychom mohli nové prvky objevovat postupně, a žádný nebude natolik komplexní, aby nezapadal do zavedeného konceptu.
Vývojáři ve Valve se svým Steamem pomalu osídlují Mac a Portal 2 bude jejich první souběžně vydaná hra i pro tuto platformu. Dále se můžeme těšit samozřejmě na verzi pro PC, Xbox 360 a po oznámení na E3 i Playstation 3. A co je nejlepší, platformy budou moci hrát mezi sebou! Takže je jedno, jestli má váš kamarád PS3 nebo Mac, co-op si s ním zahrajete tak nebo tak. I když nad X360kovou verzí visí v tomto ohledu ještě malinkatý otazníček.